Dag 3

18 februari 2020 - Sirkka, Finland

Deze middag stond er een bezoek aan de 'Levi Ice Gallery' op het programma. We hadden een groepsuitstap geboekt. Omdat er geen andere groepsleden waren dus eigenlijk privé. Gisteren hadden we onder elkaar afgesproken dat Chantal vandaag het stuur van de sneeuwscooter ging nemen. Het was tenslotte maar 8 km retour, ongeveer 12 km minder dan gisteren.

Ik dacht dus een goede deal te hebben gesloten. Dat was buiten onze gids gerekend. Die denkt dat de kortste weg tussen twee punten niet recht is. De 4 km heen werden er 20. Omdat Chantal zo goed meester was over de sneeuwscooter hebben we tijdens de terugweg zelfs 30 km gescooterd, en dit in volle sneeuwstorm. Voor een rugpatiënt als ik op de achterbank geen lachertje. Gelukkig heb ik maandag een afspraak bij de osteophaat. Ik bel morgen voor een dubbele afspraak! Chantal was wel in haar nopjes en dat is ook veel waard!

In de cafetaria hebben we kunnen genieten van een lokale specialiteit: een donut met warme chocolademelk. Het rendier waren ze vergeten.

Net terug van de tocht werden we door onze vrienden uitgenodigd voor de aperitief. Omdat we eerst moesten bekomen van onze tocht kwamen we daar pas aan na het voorgerecht. Zegden de dames toch. Voor de heren onder hen een teken om opnieuw te aperitieven. Na drie whisky cola's kwam de vraag om te blijven eten. Op het menu rendier met gebakken aardappelen en groentjes.

Den Theo had nadien het lumineus idee om opeens zin te krijgen in Irish Coffee. Dus samen met hem en Marc naar het warenhuis. Die zijn hier tot 22u00 open. De room die ze hier verkopen is totaal iets anders dan wat wij bij ons gewend zijn. Toch ben ik er in geslaagd om een redelijke Ierse koffie te serveren. Na veel zatte praat toch buiten geraakt. Het staat me bij dat we morgen om 09u90 hebben afgesproken om samen een dagtocht te maken naar het hoogste punt in de omgeving.

Om 20u00 staat er opnieuw een scootertocht op het programma. Naar een volkomen duistere plaats om het noorderlicht te kunnen gadeslaan. De voortekenen zijn gunstig.: niks bewolking en veel zonneactiviteit. Alleen de temperatuur zal tegen vallen: - 15 °C. Ik hoop dus dat het de moeite loont!

Diegene die zich afvragen wat het 'arctic toilet' betekent moet ik teleurstellen. Ik was bang om als lid van het zwakke geslacht terug te keren, ik ben er dus niet geweest.

1. Graziella:
    19 februari 2020
    Wauw, die reis zullen jullie nooit meer vergeten! Ook het woord "kak", bij de meeste mensen doet het aan baby's en volle pampers denken, maar bij de familie De Meyer is dat een wapen van lopende rendieren ☺ Geniet er van het is de moeite !
  2. Rosette Huyghe:
    19 februari 2020
    Geniet er nog maar van . Wij gaan dat ook doen vandaag ,t'is Willy zijn verjaardag .
    En het is druk op mijne GSM . Ik hoop dat mijn mailtje nu goed aankomt . Nog veel plezier ginder en doe de groetjes aan de leden en zeker Chantalleke niet vergeten .
    Willy en Rosette⛷️⛄🥂