Dag 3 en een half

19 februari 2020 - Sirkka, Finland

Deze morgen zijn we de gondellift naar hoogste punt uit de omgeving gegaan. Ik ben daar verschillende keren geschrokken. Eerst omdat het skigebied véél groter was dan ik had gedacht. Dit moet eigenlijk wel want jaarlijks wordt hier een wereldbeker afdaling georganiseerd. De toppers in deze skidiscipline zakken niet naar Levi af voor het goede eten. Een tweede maal ben ik geschrokken van de temperatuur: - 6 °C, maar door de felle wind lag de gevoelstemperatuur er veel lager. We zijn er dan ook niet lang gebleven.

Vanuit het dalstation - whats in a name, andere bergen in de omgeving zijn er niet te vinden - zijn we dan te voet richting Levi gewandeld. Over het meer waar we eerder deze week de foto's van de aurora hebben gemaakt. We zijn iets gaan eten in hetzelfde etablissement waar ze de wafel met rendier serveerden. Ik zag deze combinatie niet zitten en heb gekozen voor een rendierworst. Moest ik die nog zelf bakken ook zeker. Met alle warme kleding naast de open haard een hele uitdaging. Misschien een tip voor Bert, die heeft ook een open haard.

En nu het goede nieuws: de wolken breken langzaam open, maar dat hebben jullie ongetwijfeld al gemerkt op de foto's. De kans om deze avond het noorderlicht te zien is dus realistisch. Het hoogtepunt van de activiteit wordt verwacht rond 23u00. En laat nu net deze avond een sneeuwscootertocht naar een afgelegen locatie op het programma staan. Ik ben benieuwd!

1. Daniël Lombaerts:
    19 februari 2020
    Ik kijk er ook naar uit Dirk, om jou aurora opnamen te zien!