Dag 2

17 februari 2020 - Sirkka, Finland

Daarstraks nog vergeten te vertellen. Rendieren zijn wel heel slimme beesten. Die doen zomaar kaka terwijl ze lopen. Wij moeten daar een porseleinen pot voor kopen.

Alle gekheid op een stokje. Na het avondeten - weeral een lokale specialiteit (pizza met rendier) terug naar buiten op jacht naar het noorderlicht. In de vooravond had ik mijn  fototoestel volledig ingesteld op de goede waarden. Voor de kenners: iso 800, diafragma op 1.4 met een sluitertijd op 15''. Mijn timer aan deze waarden aangepast. Ter plaatse - midden op het meer - opgesteld met mijn objectief gericht op het noorden. Na ongeveer 01u30 de hoop opgegeven om iets te zien en alles opgeruimd. De lucht was volledig bewolkt en de verschillende weerapps gaven weinig verbetering.

Net toen ik iemand uit onze groep passeerde was er plots enige beweging. Niet in het noorden, eerder noordwest. Met het blote oog nauwelijks merkbaar, op de display van zijn fototoestel toch iets meer. Ondertussen al danig onderkoeld op advies van Chantal toch nog opgesteld. Met de instellingen op mijn toestel waren de foto's overbelicht. Dan maar beginnen spelen met diafragma en sluitertijd. Uiteindelijk geëindigd op 5'' en een diafragma van 2.8. Aan de iso had ik niet meer gedacht, deze is blijven staan op 800, hierdoor hebben de foto's ruis. Beginnersfouten zeker? Ik heb ze ook in RAW, ik kan daar thuis dus een ruisfilter overzetten.

Omdat de instellingen van mijn timer niet meer klopte dan maar met de blote hand gefotografeerd. Bij een gevoelstemperatuur van - 8 °C is dit helemaal niet leuk. Maar dit catalogeren we ook bij de beginnersfouten.

Morgenavond en woensdag hebben we opnieuw een kans. Ik zal de instellingen van mijn timer aanpassen aan de nieuwe waarden. Hoogstwaarschijnlijk is dit nutteloos omdat dit toch andere omstandigheden zullen zijn.

1. Sandra Van Woensel:
    18 februari 2020
    Jullie zien er geweldig uit